Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Menü

Hibafeltárás

Működik, nem működik.

Egyszerűen meggyőződhetünk arról, hogy a haldex-rendszerű tengelykapcsoló (hétköznapi szóhasználattal élve: a haldex kuplung) működik-e. Nem kell hozzá mást tennünk, mint felemelni a járművet egy kétoszlopos emelővel (FONTOS: a jármű kerekei ne érjenek a talajra és senki ne tartózkodjon a jármű alatt!), majd beindítjuk a jármű motorját és a sebességváltót egyes fokozatba kapcsoljuk. A tengelykapcsolót fokozatosan felengedjük, ügyelve arra, hogy a kipörgésgátló ne legyen bekapcsolva. Mivel az első kerekek „kipörögnek” az elektronika zárja a tengelykapcsolót és a hátsó kerekek is forogni kezdenek a gázadással arányosan.

  • Ha csak lassan forognak a hátsó kerekek, akkor csúszik a tengelykapcsoló, mert nem áll rendelkezésre a kellő olajnyomás.
  • Ha a hátsó kerekek nem forognak, akkor a tengelykapcsoló nem működik.

 

Hogyan tovább?

A felemelt jármű alatt meg kell tapintani, hogy működik-e a tengelykapcsoló szivattyúja: alig hallható búgó hang és enyhe rezonancia jelzi a működést a Gen. I. – Gen. II. – Gen. III. kuplungok esetén. A Gen. IV.  és Gen. V. rendszer esetében a szivattyú szakaszosan működik, ki-be kapcsol a fennálló hidraulika nyomás függvényében. Mielőtt bármilyen szerelési munkálatoknak nekikezdenénk, célszerű hiba-kódolvasóval a hajtáslánc hibatárólóját kiolvasni. Az esetlegesen eltárolt hiba leírások segítik a további feladatok meghatározását.

  • Gyakran előforduló hiba, hogy a motorvezérlő és az ABS/ESP hibát jelez, ennek következtében a tengelykapcsoló vezérlő elektronika nem kapja meg a működéséhez szükséges alapvető információkat. A hiányzó adatok miatt nem tudja meghatározni a hátsó tengelyre jutó nyomatékigényt, ezért a működése leáll (noha erről nem mindig jelenik meg hibaüzenet a műszerfalon).

 

Leggyakoribb hibák

Az egyik leggyakrabban előforduló hiba az olaj- és a szűrő cseréjének elmulasztása (30.000 km vagy 3 év), vagy nem megfelelő olaj alkalmazása (csak a BorgWarner gyár által forgalmazott olaj felel meg 100%-ban a haldex rendszerű tengelykapcsoló igényeinek). Az elmulasztott olaj- és szűrőcserék miatt károsodhat a szivattyú, valamint az olajjáratokban lerakódhat a kopadék. A rendszer elszennyeződése miatt nem áll rendelkezésre a szükséges mennyiségű és nyomású olaj, ezáltal a tengelykapcsoló „pulzáló” üzemmódban működik, hiszen nem épül fel a szükséges rendszernyomás. A „tünet” a következő: menet közben rángat az autó, a kormány berezonálhat, mivel a hajtásláncon keresztül a vibráció eljut a jármű első futóművéhez is. Opel Insigniák esetében a hátsó tengely felől erős „dobolás”-szerű ütések érezhetőek, melyet erős kormányrezonancia kísér. Szűk fordulók esetén, teljesen kitekert kormányállás mellett ez akár erős ropogó hangot is adhat a hátsó differenciálműből (gyakran szedik szét a hátsó hajtást és kicserélik a hátsó differenciálmű alkatrészeit, azonban a javítás után a hiba továbbra sem szűnik meg). A hiba lokalizálására érdemes kiszedni a hátsó hajtás biztosítékát, vagy megszüntetni a tengelykapcsoló tápfeszültség ellátását (ne csípőfogóval). Amennyiben a hiba megszűnik, akkor a tengelykapcsoló miatt lép fel a rezonancia, tehát nem kell sem a kormányművet, sem a hátsó differenciálművet megbontani.

 

Kicseréltem az olajat és a szűrőt, de még mindig baj van a haldex-rendszerű tengelykapcsolóval!

Szakszerűtlenül elvégzett olajcsere szintén okozhat fejfájást. Az olajat mindig tiszta, skálával ellátott mérőedénybe engedjük le és jegyezzük fel, hogy hány ml olaj volt a tengelykapcsolóban. Vizsgáljuk meg szemrevételezéssel az olaj minőségét is, hogy nem tartalmaz-e fémkopadékot, valamint fekete színű olajiszapot (amennyiben nagy a szennyezőanyag tartalom, akkor lehet, hogy az olajcserét többször is célszerű elvégezni). Ha kiszereljük a szivattyút, akkor a szűrőjét tisztítsuk meg, ügyelve arra, hogy csak a szivattyúszűrő csavarjait szereljük ki (ha a szivattyút is kiszereljük, akkor a haldex kuplung olajrendszeréből is részben kifolyik az olaj). A tengelykapcsoló olajcsere esetén célszerű a differenciálmű olajszintjét is ellenőrizni, nem került-e bele haldex olaj. Az Opel Insigniák esetében az oldal differenciálzár olajteréből be tud szivárogni az olaj a hátsó differenciálmű olajterébe, ezáltal a szint ellenőrző csavar kiszerelésekor folyik az olaj a hátsó differenciálműből (sajnos ebben az esetben nagyobb javításra van szükség ezt csak jól felkészült szakemberrel végeztessük el). Amennyiben betöltöttük a tengelykapcsolóba az olajat (szűrő kicserélése után) és a szintjelző csavarig ér az olajszint, nem ért véget az olajcsere. Ha rendelkezésre áll hibakódolvasó, célszerű a szivattyút kívülről szakaszosan pár másodpercig elindítani majd kikapcsolni, közben minden működtetés után ellenőrizni kell a haldex-rendszerű tengelykapcsoló olajszintjét és után kell tölteni az olajat. Mindaddig kell folytatni a műveletet, amíg nem tudunk több olajat tölteni a tengelykapcsolóba (ha több olajat nem tudunk a rendszerbe önteni, akkor végre kell hajtani az adott autótípusra vonatkozó olajcsere utáni szerviz utasításokat, ez mindig autó típus függő). Ezután az autóval meg kell tenni 10 km próbautat. A próbaút után ismét ellenőrizni kell az olajszintet és ha szükséges, után kell tölteni az olajat. Opel Insigniák esetében a szivattyú motoráram felvételét is mérni kell, mert ebből az értékből tudjuk, hogy a rendszer jól/rosszul működik (GenIV. rendszer esetén a szivattyú motoráram felvétele az egyik legfontosabb adat)

 

Gen. IV. Opel Insignia

 szivattyúmotor tényleges áramfelvétele alacsony (874 mA)

Gen. IV. Opel Insignia 

szivattyúmotor tényleges áramfelvétele megfelelő (2836 mA)