Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Menü

Generáció IV. (Opel, Saab)

A IV. generációs haldex-rendszerű tengelykapcsoló működési elve

Amennyiben Ön a GEN. IV. rendszer iránt érdeklődik, akkor valószínűleg a GM-csoporthoz tartozó gépjárművel rendelkezik (pl. Opel Insignia 2009-2017, Saab 9-3 2008, Saab 9-5 2010, Saab9-4x, Buick Allure 2011, Buick Lacrosse 2011, Cadillac SRX 2011, Vauxhall Insignia 2009, Bitter Insignia). Ezekben a típusokban a gépjármű vonóerejét egy negyedik generációs, elektronikus vezérlésű lamellás Haldex tengelykapcsoló (hétköznapi szóhasználattal élve: haldex kuplung) adja le a hátsó tengelyen keresztül az út felületére a menetdinamikai jellemzők függvényében. A jármű alapesetben elsőkerék hajtású, ha az első kerekek megcsúsznak az útfelületen, akkor 100-os kerék elforduláson belül a vezérlő elektronika szükség esetén a teljes 100% forgatónyomatékot a hátsó tengelyre juttatja, ezzel biztosítja a kiváló menetdinamikai tulajdonságokat. A negyedik generációs tengelykapcsoló esetében már nem csak a kerék megcsúszását figyeli a rendszer. Érzékeli a hirtelen fellépő nyomatékigényt (pl. hirtelen gyorsításkor) vagy vontatás esetén a szükséges mértékben a hátsó tengelyre is nyomatékot biztosít. Fenti verziók közül oldal differenciálzáras verzió is készült. A differenciálzárat a differenciálmű menetirány szerinti bal oldalára szerelték fel. A tengelykapcsoló nem csak az első és hátsó futómű között osztja el a nyomatékot, hanem vezérli a hátsó tengely differenciálművének zárását is a menetdinamikai igények függvényében. A tengelykapcsolót bordás kötéssel csatlakoztatták a differenciálmű kúpkerék tengelyéhez, ezáltal a szervizelés is egyszerűbbé vált (kúpkerék tengely meghibásodása esetén nem kell a komplett tengelykapcsolót kicserélni).

A negyedik generációs (haldex kuplung) rendszer a fejlesztéseknek köszönhetően mechanikus szerkezetét tekintve jelentősen egyszerűbb lett (az alternáló mozgást biztosító hullámos profilú tengelykapcsoló agyat, a hozzá tartozó görgős mechanizmussal együtt egyszerűbb felépítésű szerkezetre cserélték), a fejlett elektronikai- és szoftveres rendszer lehetővé tette a jármű menetstabilitásának növelését. A negyedik generációs rendszerben egy öthengeres axiál dugattyús szivattyút alkalmaztak, mely szakaszosan működik. A szivattyú által előállított 27-32 bar nyomású olaj egy hidraulikus tárolóba kerül. Az olajnyomás meghatározására a szivattyú által felvett motoráram értékét figyeli a vezérlő elektronika, tehát a rendszer nem tartalmaz olajnyomás érzékelő szenzort. Ha a rendszerben a nyomás 27 bar értékre csökken akkor ismételten bekapcsol a szivattyú. A vezérlőegység a jármű különböző fedélzeti rendszereitől (motorvezérlő, ABS-ESP, szöghelyzetjeladó, mechanikus rögzítőfék jeladó) kapja a működéséhez szükséges adatokat, ez alapján számolja ki a hátsó tengelyre juttatandó nyomaték nagyságát. A vezérlő egység nyitja a mágnesszelepet és a tengelykapcsoló lamellákat összezárja a felmerülő nyomatékigénynek megfelelően. A maximális nyomatékhoz közel 30 bar olajnyomás tartozik. A rendszerben lévő 850 ml olajat a szivattyún található előszűrő, valamint egy beépített szűrőfilter tisztítja meg a mechanikus szennyeződésektől.

Gyári háttér

Az Opel Insigniákba beépített tengelykapcsolók a BorgWarner vállalat csoport mexikói gyárában készültek 2017-ig. 2011-ben a svédországi Haldex vállalat csoport eladta e tengelykapcsolók gyártási jogát a BorgWarner csoportnak. A magyarországi, Oroszlányban működő BorgWarner Hungary Kft. gyártja a haldex-rendszerű tengelykapcsolók alkatrészeit és végzik azok összeszerelését, valamint biztosítja az Opel Insignia haldex-rendszerű tengelykapcsolóinak pótalkatrész ellátását is. Webáruházunk működésének biztos hátterét a közvetlen és teljes körű gyári támogatás adja.

Rendezés:
Nézet: