Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Menü

Generáció IV. (Ford, Land Rover, Volvo)

A IV. generációs haldex-rendszer működési elve

Amennyiben Ön a fenti rendszer iránt érdeklődik, akkor valószínűleg a Volvo csoporthoz tartozó gépjármű iránt érdeklődik (pl. Volvo S60 II., S80 II., Volvo V60, V70 III., Volvo XC 60, XC70 II., XC 90 I., Ford Kuga 2008-2012, Land Rover Freelander 2.). Ezen típusoknál a gépjármű vonóerejét egy negyedik generációs, elektronikus vezérlésű lamellás haldex tengelykapcsoló (hétköznapi szóhasználattal élve: haldex kuplung) adja le a hátsó tengelyen keresztül az út felületére a menetdinamikai jellemzők függvényében. A jármű alapesetben elsőkerék hajtású, azonban ha az első kerekek megcsúsznak az útfelületen akkor 100-os kerék elforduláson belül a vezérlő elektronika szükség esetén a teljes 100% forgatónyomatékot a hátsó tengelyre juttatja, ezzel biztosítja a kiváló menetdinamikai tulajdonságokat. A negyedik generációs haldex-rendszerű tengelykapcsoló esetében már nem csak a kerék megcsúszását figyeli a rendszer. Érzékeli a hirtelen fellépő nyomatékigényt (pl. hirtelen gyorsításkor) vagy vontatás esetén a szükséges mértékben a hátsó tengelyre is biztosít nyomatékot. Ezen tengelykapcsolót bordás kötéssel csatlakoztatták a differenciálmű kúpkerék tengelyéhez, ezáltal a szervizelés is egyszerűbbé vált (kúpkerék tengely meghibásodása esetén nem kell a komplett tengelykapcsolót kicserélni).

A negyedik generációs haldex-rendszer (haldex kuplung) a fejlesztéseknek köszönhetően mechanikus szerkezetét tekintve jelentősen egyszerűbb lett (az alternáló mozgást biztosító hullámos profilú tengelykapcsoló agyat, a hozzá tartozó görgős mechanizmussal együtt egyszerűbb felépítésű szerkezetre cserélték), a fejlett elektronikai és szoftveres rendszer lehetővé tette a jármű menetstabilitásának növelését. A negyedik generációs rendszerben egy öthengeres axiál dugattyús szivattyút alkalmaztak, mely szakaszosan működik. A szivattyú által előállított 35 bar nyomású olaj egy hidraulikus tárolóba kerül. Az olajnyomás meghatározására a szivattyú által felvett motoráram értékét figyeli a vezérlő elektronika, tehát a rendszer nem tartalmaz olajnyomás érzékelő szenzort. A vezérlőegység a jármű különböző fedélzeti rendszereitől (motorvezérlő, ABS-ESP, szöghelyzetjeladó, mechanikus rögzítőfék jeladó) kapja a működéséhez szükséges adatokat, ez alapján számolja ki a hátsó tengelyre juttatandó nyomaték nagyságát. A vezérlő egység nyitja a mágnesszelepet és a tengelykapcsoló lamellákat összezárja a felmerülő nyomatékigénynek megfelelően A maximális nyomatékhoz közel 27,5 bar olajnyomás tartozik. Amennyiben a rendszer nyomása 50%-ra esik a vezérlő elektronika bekapcsolja a szivattyút. A rendszerben lévő 850 ml olajat a szivattyún található előszűrő, valamint egy beépített szűrőfilter tisztítja meg a mechanikus szennyeződésektől.

Gyári háttér

2011-ben a svédországi Haldex vállalat csoport eladta Haldex tengelykapcsolók gyártási jogát a BorgWarner csoportnak. A magyarországi, Oroszlányban működő BorgWarner Hungary Kft. gyártja a haldex-rendszerű tengelykapcsolók alkatrészeit és végzik azok összeszerelését. Webáruházunk működésének biztos hátterét a közvetlen, s teljeskörű gyári támogatás adja.

Rendezés:
Nézet: